UUTISET


Takaisin yleiskatsaukseen

01.04.2024

Kauklahti-seuran tiedote 1.4.2024

Tiedote Kauklahti-seuralta 1.4.2024 Kauklahti saa oman, isoillekin laivoille tarkoitetun huvivenesataman
Suur-Kauklahti on kehittynyt ja kehittyy vauhdilla. Viimeisen 10 vuoden aikana pelkästään asukasluku on kasvanut 62%.
Luonto, kulttuuriympäristö ja hyvät liikenneyhteydet ovat Kauklahden valttikortteja.
Espoon hieno Rantaraitti on jatkumassa uuden Yleiskaava 2060-esityksen myötä vihdoin Espoonlahden pohjukkaan eli Kauklahteen.
Historiallinen rakennuskanta, mm. Espoonkartano, Finnsin opistoalue, Åminnen kartano, Jofsin kartano (=kaupunginpuutarha), asemarakennus, puhumattakaan muista, vielä jäljellä olevista vanhoista rakennuksista, luovat Suur-Kauklahden alueelle juurevaa menneisyyttä.
Yli vuosisadan Kauklahteen kulkenut rantarata laajenee aivan pian kaupunkiradaksi ja Lasihytin asemakaavassa on määritelty jo pikaraitiotielinja Kivenlahdesta Kauklahden asemalle. Lisäksi loistavat tieyhteydet, menneisyydessä Kuninkaantie (Suuri Rantatie) ja nyt Kehä3 ja Kauklahdenväylä sekä melko lähellä oleva Turun moottoritie linkittävät Kauklahden alueen valtaväyläverkostoomme.
Uuden Yleiskaava 2060-suunnitelmien mukaan Suur-Kauklahti voi saada myös metroyhteyden, jos metrolinjastoa jatketaan Kivenlahdesta Saunalahden ja Vanttilan kautta Kauklahden asemalle. Tällainen liikenneyhteyksien rakentuminen vaatii paitsi paljon asutusta myös sujuvaa ja kaikkia liikennemuotoja linkittävää verkostoa.

Vesiyhteys on aina ollut tärkeä kulkuväylä Kauklahdelle. Espoonlahden pohjukassa sijaitseva Kauklahti on ollut hyvä niin Hansakauppiaiden kauppakohde kuin kalastajienkin tukikohta. Alun perin nykyinen Fiskarsinmäki on saanut nimensä alueella sijainneista kalastajista laivoineen.
Kauklahti-seura on aina ollut innolla mukana kehittämässä Kauklahden liikenneyhteyksiä. Vaikka raskas junavarikko Mankkiin on Yleiskaava 2060-suunnitelmissa yhä mukana selvitettävissä asioissa, ei seura ole sen Mankkiin tai Luomaan sijoittamisen kannalla.
Sen sijaan, uusin esitys suuren huvivenesatamaan sijoittamisesta Espoonlahdelle, ns. vanhan tiililaiturin kohdalle on innostava.
1900-luvun alussa vietiin Kauklahden alueen tiilitehtailta satoja tuhansia tiiliä meriväylää pitkin Helsinkiin. Kantakaupungin tiilistä rakennetut talot mm. Punavuoressa ja Eirassa ovat siis kauklahtelaista tiiliä. Laituri tiilien lastaamiseen oli ja on yhä hyvällä paikalla Espoonlahdessa Kauklahden alueella ja sen hyödyntäminen uuden huvivenesataman paikkana olisi hienoa.
Isojen, keskisuurten ruotsinlaivojen kokoisten laivojenkin tulo alueelle onnistuisi ja matkanteko siitä eteenpäin pikaveneellä Espoonjokea pitkin Kauklahden asemalle ja kaupunkiradalla eteenpäin olisi sujuvaa.

 Tiedote 010424-KLS_kuva.jpg


Takaisin yleiskatsaukseen


MobilePay-jäsenmaksu2020.kuva
MobilePay-jäsenmaksu2020.kuva
Hiusstudio Frigg
Hiusstudio Frigg
Kunkut-mainos-Kylälehti24_PUOLIsivua
Kunkut-mainos-Kylälehti24_PUOLIsivua
Eläkkeesaajat-mainos-Kylälehti-24_puoli-sivua
Eläkkeesaajat-mainos-Kylälehti-24_puoli-sivua
EDEN-salonki-mainos-Kylälehti-24_puoli-sivua
EDEN-salonki-mainos-Kylälehti-24_puoli-sivua
KuninkaantienKokoomus-mainos-Kylälehti24_KUVA
KuninkaantienKokoomus-mainos-Kylälehti24_KUVA
Valgieloitsu-mainos-Kylälehti24_PUOLIsivua
Valgieloitsu-mainos-Kylälehti24_PUOLIsivua
Tanssiopisto-mainos-Kylälehti24_KUVA
Tanssiopisto-mainos-Kylälehti24_KUVA
MarikaKerätärART-mainso-Kylälehti24_KOKOsivu
MarikaKerätärART-mainso-Kylälehti24_KOKOsivu
Alfapet-mainos-Kylälehti24_KOKOsivu-IlmanLeikkuvaroja
Alfapet-mainos-Kylälehti24_KOKOsivu-IlmanLeikkuvaroja
K-Lasihytti-mainos-Kylälehti24_KOKOsivu-etuSISÄkansi-KUVA
K-Lasihytti-mainos-Kylälehti24_KOKOsivu-etuSISÄkansi-KUVA
Liity-jäseneksi_uusitilinro-24_001
Liity-jäseneksi_uusitilinro-24_001

 päivitetty 031124