UUTISET
Takaisin yleiskatsaukseen
03.09.2024
Mielipide Espoo 2060 Yleiskaavaehdotukseen
Kauklahti-seura ry jätti määräajassa mielipiteensä Espoon Yleiskaava 2060 ehdotukseen:
ESPOON KAUPUNKI, Kaupunkisuunnittelukeskus,
kirjaamo@espoo.fi
Kauklahti-seura ry:n mielipide Espoon Yleiskaava 2060, 800100
Kauklahti-seura ry – Köklaxgillet rf on aktiivinen kaupunginosayhdistys, joka toimii Espoon länsiosassa sijaitsevan Suur-Kauklahden alueella.
Alue on kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana valtavasti ja asukkaita on jo yli 13 000, palveluiden tarve kasvaa koko ajan ja liikenneyhteyksiäkin tarvitaan lisää.
Luonto- ja kulttuurihistorialliset arvot ovat merkityksellisiä alueella ja sijainti rantaradan varressa, Espoonjoen ja Mankinjoen eli Espoonlahden pohjukassa sekä Kirkkonummen rajalla tuo myös monenlaisia mahdollisuuksia alueen kehitykselle.
Kauklahti-seura ry esittää seuraavia asioita huomioitavaksi Yleiskaavan jatkotyössä, jotta Suur-Kauklahti kehittyisi luoden edelleen asukkaille luonnonläheisen, helposti lähestyttävän ja palveluiltaan toimivan omaleimaisen asuinalueen.
Yleistä
- Suur-Kauklahden alueella vaikuttaa lainvoimaisesti jo POKE eli Pohjois- ja Keskiosien Yleiskaava. Tämä vaikeuttaa kokonaisarviointia ja kaavatyössä alueen yhtenäinen kehittäminen ja erityispiirteiden huomioiminen voi heikentyä.
- Suur-Kauklahden asukasmäärän kasvusuunnitelma on erittäin suuri ja huoli rakennetun ja kulttuuriympäristön sekä luonnon säilymisestä on merkittävää.
Keskustat
- Kauklahden keskustan eli asemaympäristön ja radan eteläpuolen n. 50 hehtaarin alue on asemakaavoitettu (Lasihytin kaava) ja tällä kaavalla vaikuttaminen tähän keskeiseen alueeseen ei enää onnistu.
Yleiskaavatyö pitäisi olla synkronoitu näin suurten kaava-aluesuunnitelmien kanssa.
- Vanttilan alueella on ollut maankäytön tarkastelu meneillään ja nyt Yleiskaavatyössä on tehty erilaisia selvityksiä. Nykyisen Vanttilan lumenkaatopaikan siirtäminen pois kasvavan Vanttilan Yhtenäiskoulun välittömästä läheisyydestä on erittäin tärkeää. Vanhan 1970-luvun kaavan perusteella alueelle perustettu lumenkaatopaikka on nyt huonossa paikassa.
- Vanttilan C3-merkinnällä suunniteltu lähipalvelukeskittymäalueen kehittäminen saa kannatusta ja muutoinkin Kauklahden väylän varteen painottuva raideliikenneyhteys sekä asunnot ja palvelut kasvattaisivat Kauklahtea suuntaan, jossa on jo liikenneyhteyskäytävä valmiina.
Asuminen
- Yleiskaava 2060 -materiaalissa ei ole saatavilla POKE-kaavavalmistelun kaltaista kulttuuriympäristöselvitystä. Suur-Kauklahden alueella on suuri määrä merkittäviä kulttuuriympäristökohteita, joiden selvitystyö olisi ollut tärkeää saada jo tässä kohtaa arvioitavaksi alueen kehittämistä mietittäessä.
Kauklahti-seura ry toivoo, ettei Kauklahden aseman (RKY-kohde) kaltaista tilannetta mahdollisteta Yleiskaavalla muiden arvokkaiden kohteiden osalla; Kauklahden asemarakennus tulee jäämään korkeiden, jopa 8-kerroksisten kerrostalojen katveeseen Lasihytin asemakaavassa, jolloin olennainen osa kauklahtelaista maisemaympäristöä häviää.
Palvelut
- Kauklahdessa on mittavan viimeaikaisen kasvun sekä tulevaisuuden kasvusuunnitelmien vuoksi oltu huolissaan palveluiden puuttumisesta.
Julkisille palveluille ei ole osoitettu tonttivarauksia esim. Lasihytin kaavassa, keskeisellä Kauklahden keskusta-alueella. Kuitenkin kasvava väestö tarvitsee mm. kouluja, yhteisöllisiä tiloja, liikuntapaikkoja tms.
Elinkeinot ja työpaikat
- Paikalliset palvelut ja elinkeinot tuovat työpaikkoja, mutta myös etätyö on mahdollistettava. Tiloja monimuotoiselle yrittäjyydelle ja pienillekin etätyö- ja työtiloille olisi saatava alueelle.
Tekninen huolto
- Vanttilan alueella on ollut maankäytön tarkastelu meneillään ja nyt Yleiskaavatyössä on tehty erilaisia selvityksiä. Nykyisen Vanttilan lumenkaatopaikan siirtäminen pois kasvavan Vanttilan Yhtenäiskoulun välittömästä läheisyydestä on erittäin tärkeää. Vanhan 1970-luvun kaavan perusteella alueelle perustettu lumenkaatopaikka on nyt huonossa paikassa.
- Aurinkovoimalan sijoittaminen Järvikylään/Mankkiin olisi suunnitelmista paras vaihtoehto. Lumen vastaanottopaikan tms. liikennettä lisäävien ratkaisujen sijoittaminen kulttuurihistoriallisesti merkittävään ympäristöön ei ole suotavaa Kauklahden alueella.
Liikenne
- Erittäin tervetullutta ja hyvää on Espoon Rantaraitin linjaaminen ja toivottavasti mahdollisimman nopea toteuttaminenkin Kauklahteen, aina Espoonlahden pohjukkaan saakka.
- Rantaraitin jatkumista Kirkkonummen puolelle, Luomanlahden rantaa pitkin jatkuvana virkistysväylänä olisi hyvä myös tutkia yhdessä Kirkkonummen kanssa.
- Maakuntakaavan merkintä raskaan junaliikennevarikon sijoittamisesta Mankkiin ohjattiin päätöksenteossa Espoon ja Kirkkonummen päätettäväksi asiaksi. Suunnittelualue on Natura2000-alueen ja luonnonsuojelualueen vieressä, samoin RKY-kohde Kuninkaantie (Suuri Rantatie) kulkee suunnittelualueen vieressä ja vielä viheryhteyksien säilyttäminen sekä pohjavesialueen läheisyys tulee ottaa huomioon.
Raskas junavarikko on liian mittava ratkaisu alueen ominaisuuksiin nähden.
- Maanpäällä kulkeva raideliikenne pääteasemineen ja pääteasemaratkaisuineen (lyhyt matka vaihtaa bussiin ja aikanaan kaupunkirataan) Kauklahden asemalle on jo Lasihytin asemakaavassa linjattuna ratkaisuna.
- Nykyisellään KEHÄ3n ylitys- tai alituspaikat Suur-Kauklahdessa ovat riittämättömiä ja/tai huonokuntoisia.
-- liittymä Mynttilä-Kauklahti vaatii pikaista pintakorjausta ja Mynttilän/Espoonkartanon asuntorakentamisen myötä sillan korjausta (mm. kävelyväylä puuttuu).
-- alikulku Kuninkaankartanontie on suunniteltu korjattavaksi, mutta liikenteen ohjaaminen sitä kautta vaurioittaa kulttuurihistoriallisesti arvokasta Espoonkartanon ympäristöä ja etenkin yhä käytössä olevaa kapeaa Suomen vanhinta kiviholvisiltaa.
-- liittymä Kauklahti-Järvikyläntie on mahdollisimman nopeasti korjattava ja laajennettava, jotta siihen saadaan kävely- ja pyörätie. Liikenteen ohjaaminen tätä kautta Järvikylään päin tulevalle uudelle asutukselle ja Finnsinmäellä sijaitsevalle rakentuvalle arkeologiselle puistolle on ainoa järkevä reitti em. liittymien ja kulkuväylien tilanteen vuoksi.
- Asukkaiden lisääntyminen luo tarvetta liikenneväylille ja mm. KEHÄ3n laajentaminen 4-kaistaiseksi olisi tärkeää toteuttaa nopeasti. Myös Myntinmäen keskustaan suuntautuvien tieyhteyksien rakentaminen samaan aikaan ko. keskuksen rakentamisen kanssa on tärkeää.
Virkistys ja luonnonympäristö
- Erittäin tervetullutta ja hyvää on Espoon Rantaraitin linjaaminen ja toivottavasti mahdollisimman nopea toteuttaminenkin Kauklahteen, aina Espoonlahden pohjukkaan saakka.
- Rantaraitin jatkumista Kirkkonummen puolelle, Luomanlahden rantaa pitkin jatkuvana virkistysväylänä olisi hyvä myös tutkia yhdessä Kirkkonummen kanssa.
- Luonto ja ympäristö ovat erittäin tärkeitä kauklahtelaisille: Fiskarsinmäen luonnonsuojelualue, Mankinjoen ja Espoonjoen laaksot virkistysreitteineen, muut alueen metsät ja virkistysväylät puhumattakaan Vanttilan laaksosta ja sinne jatkuvasta keskuspuistosta.
Kauklahteen laajentuvat keskuspuiston alueet ovat erittäin hyvä asia ja Kauklahti-seura onkin liittynyt vielä allekirjoituksellaan erilliseen lausuntoon ’ ESPOON YLEISKAAVA 2060 – KESKUSPUISTON LAAJENTAMINEN JA RAJOJEN VAHVISTAMINEN’ monen muun Kaupunginosayhdistyksen ja ympäristöyhdistyksen kanssa
Kulttuuriympäristö ja maisema
- Espoonjoki laakso maakunnallisesti merkittävänä maisema-alueena tulisi edelleen yrittää säilyttää – Lasihytin asemakaava (lähes 50 ha) rajaa jokivarren ympäristöä merkittävästi. Em. kaava on valituskierroksella.
- Suur-Kauklahden alueella on suuri määrä merkittäviä kulttuuriympäristökohteita, RKY-kohde Kuninkaantie (Suuri Rantatie) ja muita maakunnallisesti merkittäviä kohteita (Espoonkartano, Finnsin opistoalue ym.) ja muinaisjäännöksiä. Kulttuuriympäristöjen paikallinen selvitys olisi ollut tärkeää saada tähän kaava-aineistoon mukaan arvioitavaksi.
Aineiston liitteessä 8 kerrotaan valitettavasti, että ’Kulttuuriympäristöjen paikallisiin selvitysalueisiin sisältyy merkityksellisiä ja mielenkiintoisia kaupunkiympäristön osia. Yleiskaavan ehdotusvaiheessa tullaan ratkaisemaan tarkemmin, millainen kokonaisuus paikallisista kulttuuriympäristöistä nostetaan yleiskaavaratkaisuun.’
- Kauklahti-seura ry toivoo, ettei Kauklahden aseman (RKY-kohde) kaltaista tilannetta mahdollisteta Yleiskaavalla muiden arvokkaiden kohteiden osalla; Kauklahden asemarakennus tulee jäämään korkeiden, jopa 8-kerroksisten kerrostalojen katveeseen Lasihytin asemakaavassa, jolloin olennainen osa kauklahtelainen maisemaympäristöä häviää.
- Korkea rakentaminen lisääntyy kaikkialla Espoossa ja rakennusten aiheuttavat varjot täytyy tarkastella varjoanalyysillä, joka ottaa huomioon pitkän pimeämmän aikajakson aiheuttamat rakennuksien varjot useammalla esityksellä kuin neljänä seisaus-/tasauspäivän kuvauksina.
Ympäristöhaittojen hallinta ja Ilmasto
- Suur-Kauklahteen kulkeutuu ajoittain n. 4–5 km:n päässä sijaitsevan Ämmässuon kaatopaikan ja sen vieressä sijaitsevien louhos-/kiviainesmurskaamojen hajuja, pölyä ja ääntä .
Yleiskaavasuunnittelussa tulee huomioida uusien asuinalueiden suunnittelussa kulkeumat em. alueilta.
- Suur-Kauklahti sijaitsee meren rannalla ja sen läpi virtaa kaksi jokea, Mankinjoki ja Espoonjoki. Meritulvat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana lisääntyneet ja Kauklahden rannat ovat tulvariskialuetta.
Yleiskaavasuunnittelussa tulee huomioida uusien asuin- ja muiden alueiden suunnittelussa tulvariskien olemassaolo ja tulvariskin kasvaminen ilmastonmuutoksen myötä.
- Kauklahden asemaympäristön raideliikenteen aiheuttamia tärinävaikutuksia tulee seurata asema-alueen rakentuessa herkästi tärisevälle savimaalle.
Espoossa 3.9.2024
Kauklahti-seura ry – Köklaxgillet rf
Takaisin yleiskatsaukseen